mandag den 24. marts 2014

Impressionisme

Impressionisternes interesse:
-          Malede ved motivet (skulle hurtigt gøres færdig)
-          Indfange stemningen i billedet
-          Hurtige penselstrøg (ikke tid til detaljer)
-          Gentog de samme motiver (lys og øjeblikket var ikke det samme på andre tidspunkter af dagen)
-          Var meget fokuseret på sanserne (synet)
-          Motivet: almindelige mennesker i deres daglige gøren
-          Malerne malede landskaber ( cafeer, bylivet, banegårde osv. )
Malerteknisk fokus:
-          Ingen konturlinjer
-          Former opstår pga. farversen kontraster i objektet og baggrunden
-          Hurtige penselstrøg gav liv og sitren af bevægelse i billedet

Fotografiets betydning:
-          Foto overtog jobs fra malerkunsten (fx portrætter)
-          Helt ny tilgang til billeder
-          Fotos kunne vise detaljer dvs. malerier blev mere abstrakte
-          Fotos var udgangspunkt for maleriets motiv (ref. Til krøyer)
-          Motiver blev drastisk beskåret (halve både/personer med ryggen til)
Info om impressionismen:
Vil sige at man danner sig et indtryk efter set man ser.
Opkaldt efter Claude Monets billede, Solopgang i Le Havre 
Dansk eksempel: Herman Bang (ved vejen) to iøjnefaldende træk er for Herman Bang nok til at give et indtryk af en ung kvinde (hendes højde og hende bevægelser) Citat side 114.
Man forsøger at fastholde øjebliksoplevelsen. Man havde ikke så mange detaljer med, og derfor måtte man tænke sig til det de andre detaljer.
Opstod i 1870 i Frankrig og er en malerperiode. Kunstneren vil gengive sol, lys og luft. Naturbilleder, give det liv. Bliver malet med kortepenselstrøg, under detaljer, gengiver sanseudtryk.  Meget som man ser det. Claude Monet. 
Man har i impressionismen et ønske om at skabe en realistisk og virkelighedstro kunst. 

Eksempel på impressionistisk kunst:

Claude Monet Rue Montorgueil, Paris, fejringen af 30. juni; maleri, 1878. Musée d'Orsay, Paris. Monet benyttede i 1878 to flagdækkede parisiske gader, Rue Montorgueil og Rue Saint-Denis, som motiver i et par flimrende øjebliksbilleder. I begge malerier praktiserede han den impressionistiske farvedeling i hektisk påførte småstrøg, der sammenfattede indtrykket af sandstensfacadernes varme og kolde lys- og skyggevirkninger, det brogede menneskemylder og Trikoloren. Udblikket over Rue Montorgueil blev malet først, og det står som et monument over impressionismens intense registrering af nuets flygtighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar