mandag den 24. marts 2014

Tur til Holstebro Museum

Indtyg af Museet

Mit indtryk af Holstebro Museum var først, at det var en meget stort og flot bygning, især indgangen. Indgangen er en gammel fin boglig med hvide murer, et sort blankt tag og en flot udsmykket dør. Når man kommer ind i huset var der store rum, hvor der dog ikke var så højt til loftet (3 meter) dog var der et rum, hvor der var 5-6 meter til loftet så der kunne være plads til større malerier. (færchfløjen) Selve arkitekturen var meget inspireret at kvadrater og cirkler (mest kvadrater). Der var en gennemført rød tråd imellem de nye og de gamle bygninger. Det var meget bygget op efter princippet "blogge". Derudover var der store glaspartier, så der kom meget naturligt lys ind i rummene. Dog var der også enkelte rum, hvor der var kunstigt lys (lamper). Selve tilbygningerne til den oprindelig villa var tegnet af Hanne Kjærholm.

Da vi var der på ekskursion, var der en udstilling med Jesper Cristiansen. udstillingen hed "Go back". Han er en dansk kunster, der bruger perspektivet til at skabe forskellige rum i billedet, som for beskueren til at føle der er noget der ikke stemmer. Som om at selve billedets propotioner ikke passer sammen. Han bruger fortyndet akrylmaling til at male med og starter altid med at male sit lader sort og derefter putter han farver på. Denne maleteknik gør det lettere for ham at skabe disse mange rum og lag. Han maler tit motiver udfra sine erindringer. Derudover færdiggøre han med vilje ikke sine billeder, ved fx af beholde de noter og streger som han har brugt i starten.     

Eksempel på et af Jesper Christiansens malerier
Titel: He's leaving home bye bye.


Refleksioner over ”Arkitekturen og det rituelle rum”:
”Et rum bliver rituelt, når begivenheder, der betyder noget særligt for os, foregår her, og når de foregår på samme måde igen og igen.”

1. Beskriv ritualerne knyttet til et kunstmuseum (får bygningerne dig til at opføre dig på en bestemt måde?) 
- Ja, det får mig til at opfører mig mere rolig og gå mere stille og langsomt. Det kan fx skyldes at rummene var meget statisk og der var denne symmetri der var med til at skabe denne ro. Desuden er er der også knyttet forskellige normer til et museum (ingen medbragt mad, ingen berøring af malerierne eller skulpturerne, ingen råben eller skrigen, osv.), som også var med til at gøre at jeg opførte mig på den måde er nu gjorde.

2. Beskriv ritualerne knyttet til en skole (får bygningerne dig til at opføre dig på en bestemt måde?) 
- Ja det for mig til at være mere seriøs omkring mit arbejde i undervisningen. Dette kan skyldes den måde rummene er indrettet på (alle stole og border er rettet mod tavlen) og den stemning der er på skolen (det med at alle render rund med en skoletaske fyldt med bøger og computer)

Her er nogle billeder fra selve turen. På billederne kan man bl.a. se selve museets arkitektur både udefra og indeni. Derudover kan man også se nogle af Jesper Christiansens andre billeder i hans undstilling. 

Museet set udefra:
På disse bilder kan man se selve museets arkitektur udefra.  

Museets bagside


Museets bagside

 Skulptur foran indgangen 

 Selve indgangspartiet.
(Her kan man rigtig se de mange detaljer ved selve indgangen. Disse detaljer er inspireret af den antikke arkitektturstil. I den antikke arkitektturstil brugte man ofte søjler til at holde taget. På disse billeder kan man se at der er bygget nogle "klodser" som er nærmest stikker ud fra muren. Disse "klodser" danner en slags søjle, som minder om dem fra antikken. Dette kan også ses på nedestående billede. Derudover er der over disse søjler den halvebug, hvor der er indhugget en muslingeskal og andre detaljer i. Dette er endnu et tegn på at arkitektturen er inspireret af den antikke arkitektturstil.)

Selve indgangspartiet.

 Museets grønne areal inden i midten af bygningerne.
(Billeder er set indefra og ud) 

 Museets grønne areal inden i midten af bygningerne.
(Billeder er set indefra og ud)

Selve hovedbygningen set bagfra. 


Museet set indefra:
På disse billeder kan man se selve museets arkitekttur indefra. 
Loftet. 
(Her kan man rigtig se, at det hele er bygger op af kvadrater)


En af de mange glaspartier/glasgange. 
(Her kan man rigtig se arkitektens brug af cirklerne. Man kan sige at søjlerne og halv cirklen i loftet er stiltræk og inspireret af selve indgangspartiet/den antikke arkitektturstil)   

 Loftet i glaspartiet/glasgangen

Endnu et glasparti/glasgang. 
(Her er der opsat gardiner, så solen ikke ødelægger/afbleger malerierne) 

 Nogle af detaljerne ved selve arkitektturen 
(flisebelægningen nede ved gulvet og oppe på halv muren)

Indgangen til den tilbyggede fløj, også kaldet færchfløjen 
(Det er her Jesper Christiansen har udstillet side værker)

Malerier fra en tidligere udstilling, hvor kunstren male sine værker på museets vægge.  
(Museet kunne ikke nænne at male dem over igen)

Malerier fra en tidligere udstilling, hvor kunstren male sine værker på museets vægge.  

(Museet kunne ikke nænne at male dem over igen)


 Indgangen til det store udstillingsrum, hvor Jesper Christiansen havde sin noget af sin udstilling.

 Det store udstillingsrum 

Det store udstillingsrum

 Glasvindue i gulvet, hvor man kunne se ned til kælderen.
(Museet kunne tage disse glasvinduer op og derved hejse store malerier ned i kælderen, hvis det ikke var muligt af bærer det ned af trappen)

 Trappen til kælderen, hvor detaljerne med fliserne går igen



 Dette billede er taget i Museets "hvilerum", hvor man kan sætte sig ind hvis man trænger til en pause fra alle indtrykkene på museet. Også her går både glaspartiet og kvadraterne i loftet igen. 

  Dette billede er taget i Museets "hvilerum", hvor man kan sætte sig ind hvis man trænger til en pause fra alle indtrykkene på museet. Også her går både glaspartiet og kvadraterne i loftet igen. 


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar